tisdag 18 december 2012

Inte sååå

Men just nu vill jag fan inte se en till bild på en människa i solstol bredvid en pool. Det är tortyr. På riktigt. Som tröst shoppade jag lite lagom fina grejer som jag kan lägga upp i skål och känna mig lite ompysslad med. Urban Deli är inte lysande för min plånbok. Det är alldeles för roligt att köpa dyrt godis i fina förpackningar. Men vad fan jag är värd det. Så det så.

Gjorde förresten kolor förra veckan. De blev rent ut sagt förjävla bra. Slängde i ungefär dubbelt så mycket pistagenötter som receptet visade. Vinnande koncept. Och väldigt enkelt.

Leila Lindhom
Världens godaste smörkola
100g smör
2dl vispgrädde3dl strösocker1dl ljus sirap1tsk vaniljsocker

Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt kolan koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då. Gör ett kulprov för att veta när kolan är färdig. Rör ned valfri smaksättning eller behåll smörkolan naturell. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna. Klipp i bitar och slå in kola i smörpapper, förvara kallt

Jag hade i ungefär 2 dl slarvigt hackade pistagenötter. Går att variera som man vill. Och sedan använde jag termometer och tog av vid 122 grader ungefär så inget kulprov. Till nästa gång ska jag lägga den i någon slags form så den blir snäppet tjockare.


Inga kommentarer: