tisdag 17 december 2013

Jul

Lite tankar inför jul. Antar att det finns fler än jag som sett filmen "Tomten är far till alla barnen". Måhända att jag har haft den känslan flera jular men en viss Norensk touch för att spetsa till det liksom. Det är väl risk att det blir så när man har skilda föräldrar som gift om sig. Det blir nya familjekonstellationer som inte alltid är helt utan friktion kan man säga. Vissa typer av draman har dessutom en tendens att gå i repris. I sin tur leder detta till att vissa diskussionsämnen är en aning tabu. Julen ger helt enkelt känslan att ge sig ut på ett minerat fält där man hoppas att man väljer rätt stig.

Eftersom att det är min blogg så är det helt och hållet min version. Sannolikt har övriga familjemedlemmar en helt annan uppfattning. Sammantaget är det mitt skäl till att jag kan tänka mig att ligga hemma under en filt alldeles ensam och njuta av lugnet. Den uppfattningen är inte populär hos familjen kan jag erkänna. Förvisso kan jag tillägga att jag inte uppskattar julmaten för fem öre. 

Årets jul känns ganska enkel trots allt.  Det är nästan inga inköp av julklappar för vi har inom familjen kommit överens om att vi köper bara till de som vi firar med. Utöver att jag köper något till barnen då. Men helt ärligt så får de endast nyttiga saker av mig. Årets jul kommer jag tillbringa hos ( vad fan ska jag kalla honom? Kille, pojkvän, man? ) min killes familj. Det lär bli en vit jul. Snö alltså.

Inga kommentarer: