måndag 16 december 2013

Pigg och överentusiastisk

Så kan hästen sammanfattas just nu. Det där med att stå still i stallet och uppföra sig är inte att tänka på just nu. Igår var hon så pass uppe i varv att det inte var någon idé att försöka göra något åt det. Risken är att det blir totalt överslag istället. Vis av erfarenhet så promenerade vi några varv i ridhuset innan jag satt upp. Ungefär som väntat så hade hon sådana förväntningar att skritta fram vara bara att glömma. Första varven blev i trav och mer försök att styra något så när. Efter en stund lugnade hon sig något och kunde koncentera sig. Känns fin men något spänd men var inte mycket att göra åt. Det var förväntningar och entusiasm på hög nivå. Vi körde enkla byten och även galoppombyten som faktiskt hamnade där jag hade tänkt mig. Avslutade med olika samlande övningar som kändes relativt hyfsade. Jag hade tänkt mig att efter det passet skulle hon lugna ner sig i stallet. Men icke. Det var väl en sådan dag när hon absolut inte ville vara själv inne i stallet och det var bara att ge upp och släppa ut henne. Tanken är att fortsätta med övergångar och fokusera på olika sidvärtsrörelser idag och förhoppningsvis få henne lite mer avspänd.

Inga kommentarer: