tisdag 28 januari 2014

Uppdatering olycksfågeln

Jag har ju en häst. Som slog i knät i hagen och stod på 3 ben i hagen för ett par veckor sedan. Efter det har hon fått vila, skrittas och ta det lugnt i en dryg vecka. Tills all värme hade försvunnit. Så i lördags så insåg jag att det var dags att börja sätta igång. Inte helt optimal väderlek och tokpigg häst resulterade i att jag försökte longera henne försiktigt i ridhuset av den enkla anledningen att jag inte hade lust att sitta upp på en häst som bockar i skritt. Hon var milt sagt pigg men efter att jag vrålat nej varje gång hon försökte bocka/galoppera/bralla så slutade med att hon travade runt på en stor volt lugnt och avslappnat. Vi körde en repris på söndagen och igår satt jag upp och började rida så smått. Hon känns verkligen fin men är givetvis lite pigg. Så jag jobbade henne i skritt och trav lite lösgörande så nu tar vi några lugna dagar och sätter igång henne igen. Skönt att benet ser jättefint ut och ingen värme alls samt att hon belastar fullt och inte känns halt.

Väderleken har ju dessutom resulterat i att hästarna inte är ute lika mycket som de brukar vara. Stå ute hela dagar i -5 och rejäl blåst är inget som de uppskattar. Nu kör vi på under veckan så får hon vila lördag och söndag för vi fick stuva om planera för helgen. Alternativt ber jag hästkompisen att longera eller rida ut en vända någon av dagarna. Men igår var det roligt att ha häst trots det eländiga vädret.

Inga kommentarer: