torsdag 25 oktober 2012

Vissa dagar

Har jag en aning svårare att vara en gås. Att bara låta saker rinna av en. För oftast är det ingen större idé att irritera sig på människor. Jag stormtrivs i stallet jag står i. Men det börjar bli lite irriterade vissa dagar när alla frågar hur det är med hästen. Framför allt när jag själv försöker att undvika att leta eventuella fel på hästen. Nej jag rider inte hästen alla dagar i veckan. Av en anledning. Hon har tappat muskler så just nu bygger jag upp henne igen. Vilket  jag gör på mitt sätt. 3 dagar jobbar jag henne och sedan vilar hon en. Med reservation för ändringar. Försöker rida ut en dag, jobba henne från ryggen en dag och avsluta med en dag från marken ( tömkörning/ longering med bommar).

Sedan när jag rider så får hon jobba. Det ska användas bakben och inte hänga i tygeln. Rider jag ut är det med gramanen på i synnerhet om jag rider på tränsbett. Annars är risken att hon drar iväg, blir tittig, biter fast i bettet, kör upp huvudet och då har jag en obefintlig broms. Om jag inte vill slita och dra. Men hon är pigg och glad och har börjat bocka igen. Så jag är inte inte så orolig nu. Innebär också att hon börjar få upp styrkan och konditionen igen.

Ibland blir det ändring av planerna. Som igår. Jaaa hon vilade i måndags för att jag var i Tyskland. Planerad vila. I tisdags blev det ut i skogen. En riktigt lugn mystur med en hästkompis. Igår vaknade jag kl 4 av att jag hade vansinnigt ont i halsen. Kämpade mig igenom arbetsdagen. Åkte ut och mockade och struntade i att rida för jag behövde desperat vila. Och när jag kommer ut får jag den förvånade minen från en ponnyförälder med kommentaren: Ska du inte rida idag?

Just igår när jag var trött, sjuk, lite febrig blev jag smått less. Så jag åkte hem och serverade mig en whisky och hoppades på att den skulle bota förkylningen. Gick så där. Idag mår jag inte ett dugg bättre. Problemet med förkylning och gigantiska mängder snor är att jag har svårt att sova. Men ikväll är ridhuset upptaget till 20 och det blåser skånsk höst här nere så det blir longera på utebanan. Orkar inte ha dispyten med häst som kommer vara spänd, tittig och okoncentrerad. Vi blir bara ovänner. Alltså longerlina på ( hon går nästan att tömköra med en longerlina) och upp med lite bommar på utebanan. Jobba igenom henne ordentlig. Så blir det ridhuset eller något annat på fredag. Beroende på humör hos mig och häst samt väder.

Inga kommentarer: