onsdag 28 oktober 2009

Styvmor

Jo jag har ju en sådan. Hon fyller jämnt snart och av min store tjocke far fick hon en cykel. Ni vet en sådan där damcykel utan alltför mycket växlar*. Det är ganska roligt för att jag vet få personer som skyr motion så mycket som hon. Så jag kunde inte låta bli att undra när hon ska använda cykeln.

Jo den ska hon använda när det inte är vinter.

Så jag gjorde en liten kalkyl på hur ofta den där cyklen kommer att användas. Vi kan direkt räkna bort november till mars för då är det vinter. Sen kan vi ta bort alla dagar det blåser**, när det regnar***, när det är för varmt****.

Så det borde bli nåt i den här stilen: 365-151= 182 dagar kvar, ta bort hälften för att det blåser vilket ger 92 dagar kvar. Sen var det för regn vilket borde vara ungefär 1 av 4 eller nåt. Det ger ungefär 68 dagar kvar. Och då borde det vara fint väder på minst hälften av dagarna alltså för varmt. Så en sisådär 34 dagar kvar att välja på. Och nu får vi ju lägga till parametern att hon tvunget inte kommer att vilja cykla just de dagarna. Så jag gissar att kanske var 5te gång är hon sugen på att cykla. Det ger nästan 7 dagar kvar på året att cykla på.

Då lade hon till en ny parameter. Min store tjocke far ska med... Då kan vi direkt gissa att hon kanske lyckas tvinga honom var tredej till fjärde gång. Det innebär att hon kommer att cykla ungerfär 2 dagar per år.

Det är faktiskt lite humor. Och jaaaa jag är lite elak..

* för herregud kan man behöva mer än 3 växlar?!?!
** Och vi bor i Skåne.. och det blåser fasen konstant här
*** då kan man ju bli blöt
**** eller svettig

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha,jo lite elakt men förbannat roligt:-)

Serafim sa...

och lite lätt sant...