fredag 26 mars 2010

På begäran..

Clinic med Kyra Kyrklund...

Det är ju inte en tillfällighet att Kyra är en av världen bästa dressyrryttare och tränare... och hon är direkt och väldigt rolig. Så en clinic på en så där 6 timmar bara flyger iväg. Hennes grundteorier med att en ryttare har en verktygslåda som man använder saker ur är helt enkelt brilliant. Hennes mål med dagen var:

"Jag hoppas att jag kan ge er några nya verktyg här idag. Men släng inte bort era gamla, de kan komma väl till pass någon annan gång. Det gäller att ha en välfylld verktygslåda, när ryttare blir arga eller frustrerade i ridningen är det ofta för att de inte har tillräckligt många verktyg"

Stöttepelaren är sitsen och balansen. Det är ok att skumpa lite på hästen om man har balans, hästen klarar det bättre än om ryttaren klämmer sig fast eller trycker sig ner i sadeln. Vilket visade sig tydligt på flera hästar.

Det som jag mest tar med mig hem är att verkligen definiera vilken steglängd och energi jag vill rida. Om jag ska rida mer framåt, har jag då bestämt mig för om jag vill ha kvickare steg eller längre steg. Vilket är viktigt i både dressyr och hoppning. Och jobba med det som hästen har lätt för. Har hästen en bättre galopp än trav, slit inte med traven utan jobba med galoppen så kommer traven automatiskt förbättras.

Sammantaget en helt fantastisk dag som var enormt inspirerande. Jag hade varit mer än lycklig om jag hade fått träna för henne. För herregud vad hon skulle kunna hjälpa mig. Och många andra..

2 kommentarer:

Ninde sa...

Tack för recensionen! "Välfylld verktygslåda"-mycket bra uttryck! Det är ju lite så det är. Man får plocka o blanda lite efter eget huvud...

Serafim sa...

Och det är verkligen "huvudet på spiken" när man fastnar. Man sakanr helt enkelt ett verktyg som fungerar..