söndag 5 december 2010

Day 03 – Your parents

Mina föräldrar kommer från en lite håla i Mälardalen. De träffades tidigt och båda flyttade till Uppsala för att studera. Min mor blev klar före pappa och jag blev till under min faders studietid. De hängde ihop tills jag gick i mellanstadiet då skilsmässan var ett faktum. Idag är båda omgifta.

Jag kommer inte ihåg att de bråkade men jag visste ändå innan de berättade att de skulle skilja sig. Men jag har respekt för hur bra dom har löst det. På något underligt sätt har de varit vänner och löst allt rätt bra. Det väl snarare på senare år som mamma muttrar lite när pappa hör av sig. Fast det kanske ingår.

Idag ägnar sig mamma mest åt planera nästa resa. Hon och hennes man gör inte mycket annat än jobbar, reser och spelar golf. Fast inte så mycket golf hemma men många golfresor blir det. Mamma älskar tekniska prylar och hennes man brukar skämta om att om han föds igen så vill han vara hennes IPhone. Hon blir helt fixerad när nån teknisk grej inte funkar hemma. Eller om hon hittar någon ny grej hon kan shoppa på internet.

Pappas största passion i livet är jobb. Har alltid varit så och för mig är det helt obegripligt. Jobb går före allt. Sen är han händig och gillar att göra grejer hemma. Minst 20 projekt på gång samtidigt och de blir sällan helt avslutade. Kan man göra nåt stort överdrivet grundligt så gör han det. Vare sig man vill eller inte. Sen är han ganska blödig. Och lite ologisk i sin envishet.

Båda gillar mat och dryck och är nog egentligen ganska lika, otåliga, lite lätt hejdlösa när de får för sig något. För deras nya partners är väldigt olika dem själva. Vilket är lite intressant.

Inga kommentarer: