torsdag 20 mars 2014

Att härdas

Även om jag gjort mitt bästa för att skrämma livet ur min kille så tror jag inte han riktigt förstått vissa saker. Jag hintade i början om Havrepappas "Hästtjejer för dummies" men jag tror inte riktigt att polletten har trillat ner. Men efter de senaste veckornas händelser så misstänker jag att vissa saker börjar landa.

För det första var hästtandläkaren i stallet. Därav kom det naturligtvis en massa frågor om det. Sedan råkade jag referera till något som hästens massör hade sagt. Frågan var då MASSÖR??? Till hästen??? Varpå jag kan måhända ha hävdat att det liksom hovslagare är en självklarhet. Jag har inte riktigt nämnt tränare, kiropraktor och allt annat som kan tänkas läggas till vid tillfälle. Eller att det föreligger ett behov av ny dressyrsadel inom en överskådlig framtid. Samt att  jag nu vid flytten ska göra en inventering av hästgrejer och att det inte finns en chans att allt får plats i stallet utan kommer att bo i hans ( vår) källare.  

Däremot som blev han väldigt förundrad när jag glatt hävdade att hunduppfödning tänker jag inte hålla på med och syrran snabbt flikade in och undrade när jag skulle betäcka hästen. Betäcka??? Jaaaa alltså när hon ska få föl. Men vaddå föl. Då blir det ju 2 hästar.... Jaaaa???? Men varför ska man ha två hästar...För att ha två att rida på???

Jag misstänker att det inte är nu jag ska tala om att jag faktiskt överväger att betäcka hästen iår. Problemet är bara vilken hingst och hur mycket jag ska lägga ut. Samt om jag ska betäcka för egen del. Jag vet vilken hingst jag helst vill ha. Bara ett smärre bekymmer. Det verkar inte som att den är i avel och jag vet att den haft mycket dålig spermakvalitet. Fast jag vill helst av allt ha en hingst som är en dubbeltalang. För även om hästen jag har hoppar riktigt bra så rör hon sig även fint. Så jag vill bevara och förstärka båda delarna. Dessutom har min häst en bra modell som är tilltalande vilket jag kan hävda utan att vara hemmablind och är utvald som selektions sto av ASVH... så något att avla på är det väl om man nu ska lita på ASVH.

Åter till projektet härdas. Katterna är nog en bra start. Jag undvek att tvinga med honom till stallet eller erbjuda honom att rida. Till slut bad han om att få följa med och att få prova rida. Han vill med och kolla på stall även om han inte kan ett skvatt om det. Så jag ser det som positivt. Plus att jag inte ens behöver förklara varför jag vill ha en bil med 4hjulsdrift.

Inga kommentarer: