måndag 19 april 2010

Helgen

Fredagen ägnade åt en massa viktiga saker. Som att mocka åt häst, gå långpromenad med hundarna och åka förbi systemet och handla vin. Sen kom jag hem och gjorde en stor potatispizza och klunka lite vin. Ganska skönt faktiskt.

I lördags smet jag ut till stallet och sa hej hej till min tränare. Hann träffa bästa hästkompisen och greja lite. Innan jag fick äran att hälsa på mormor som flyttade till stan i fredags. Intressant. Det var 3 år sedan jag såg henne och hon har gått ner 35 kg. Jag hade lätt kunnat gå förbi henne på gatan utan att känna igen henne. Sen bar det iväg med mamma och mormor för att köpa present till söndagens barnkalas. Och en lång hundpromenad i rask takt efter det. På kvällen bjöd jag in mig till mamma och lagade en finfin fisksoppa. Och somnade på soffan för att sedan komma hem och sätta igång en bröddeg. Så jag hade frukostbröd.

Sensationen inträffade i söndags när jag vaknande 09.08!!! Tänk kan inte minnas när jag sov så länge senast. Sen var det Yoga och barnkalas osv hela dagen..

Mina superenkla frukostbullar
1/4 pkt jäst
0,5 L vatten
mjöl
salt ( frivilligt)
kanske lite honung

Lös upp jästen i vattnet. Släng i vad du vill ha i. Tex linfrön, torkad frukt eller nötter och rör sen ner mjöl. Det ska bli en lös kladdig deg. Täck med plastfilm och sätt in i kylen över natten. Nästa dag: vakna, sätt ugnen på 225 grader. Klicka ut degen till bullar och grädda tills dom är klara.

Bra mjöl att använda är vetemjöl special och sen en massa roliga mjöl, som dinkel, durum osv... har man grova mjölsorter kan det vara bra med lite houng i degen för att få fart på jäsningen.

1 kommentar:

msn00b sa...

oh, potatispizza låter spännande, vad är det?