tisdag 20 november 2012

Jul jul jul

Planen på att åka till ett varmt ställe över julen gick om intet. Vilket i sin tur gör att jag är sur och bitter. Som vanligt alltså. Julfirande är inte min grej numera. Alls. Plus att jag har en familj som vet det men ändå inte. Som inte alls förstår min önskan att ligga i soffan i myskläder, läsa en bok, sörpla gott vin ( vilket påpekas att jag gör i vanliga fall med). Julmat kan väl vara kul att laga som all annan mat men äta den? Nja, det hoppar jag över.

Årets koncept är tydligen sill och kalkon. Sill kan jag väl äta men ärligt talat kan jag vara utan det. Glatt. Kalkon dvs stor stekt fågel med sås och potatis kan visst vara gott men är inget jag väljer. Så nu är jag den otacksamma tråkiga i år igen. Locka med nötter och spel är inte heller min grej. Misstänker att det som vanligt är det där med att jag är snart 40 år och singel. Ingen egen familj och har valt att inte leva familjelivet. Visst det är kul med barn och deras entusiasm. Men det är nog så att jag vill ha mina egna traditioner och mitt sätt att fira jul. Det blir nog lite mer uppenbart när jag bor på samma ort. Innan var det ju exotiskt att åka "hem" över jul.

Ska man locka mig med något så slå till med skaldjursplatå och champange! Gärna någon snygg kille till bordet som tycker att jag är alldeles fantastisk. Inte alltför mycket begärt va?

Så nu sitter jag med funderingarna på hur fasen jag vill göra. Jag vill ha lugn och ro. En tur till stallet. Lång promenad med hundarna. Pyssla om mig själv. Dricka lite glögg. Äta lite tjusig choklad. Läsa en bok. Kanske kolla på Kalla Anka. Måla naglarna i julfärg. Ploppa lite bubbel.

Frågan är om det här nagellacket räknas som julpynt?





Inga kommentarer: