fredag 22 mars 2013

Shabby chic?

Jag har i några dagar suttit och kikat runt lite på olika siter och klurar lite på att fixa till något nytt hemma. Jag erkänner att jag är förtjust i porslin, gärna äldre rörstrand och blandar hejvilt när jag dukar. Dessutom är jag inte så värst rädd om det utan använder allt. Så lite då och då kommer jag in perioder när jag kollar lite på auktioner och antikbutiker.

Vad som stör mig mest är vad som troligtvis är en trend när personer ska sälja något på tradera eller blocket och kallar det för Shabby chic. Jag hatar det! Det säger för fasen inget om vad man säljer. En stil eller vad menar de? Något som är fint med ser slitet ut? På tradera kan du tex hitta en tröja från Weekday som beskrivs som det eller vad sägs om en tunika från indiska? Eller ett bord från 50-talet.

Jag rysningar och tänker på alla dessa hem med bokstäver på väggen. Eller inredningsbutikerna fyllda med hemska kuddar i sailorstil som ska se lite lagom slitet ut men allt är nytillverkat. Jag avskyr kläder som är för lite lagom gulliga. Antingen ska det vara så sött att det är helt vansinnigt eller inte sött alls.

Här några skräckexempel från Tradera som alla säljs som Shabby chic

En IKEA lampa

En hästtavla


En tavla till...


Och en Rörstrandtallrik från förra sekelskiftet

 



Inga kommentarer: